– Alla mina elever uppskattar Havsäventyret, och det fungerar lika bra oavsett om de har svårigheter eller inte, säger Julia.
Julia tycker att det pedagogiska bildsystemet gör undervisningen mer inspirerande och skapar goda förutsättningar för att lära sig läsa och skriva. I den inledande delen som heter Ljudens strand får eleverna lära att koppla ihop varje språkljud med en ljudfigur, som Uret Uma och Solen Siv. Slutmålet är att eleverna ska kunna ljuda med hjälp av figurerna.
– Eleverna tycker om ljudfigurerna och längtar hela tiden efter att jag ska presentera nästa. Men först måste de tidigare figurerna automatiseras, innan jag visar en ny figur. När jag introducerar en ny figur får eleverna samla ord och namn som låter som figuren. Till exempel ljudet ”sss” i Siv kan bli sol, sko, sil, såpbubblor och Sara, fortsätter Julia.
Minnesträningen är särskilt viktig, i synnerhet för de som har det lite svårare. Men metoden och materialet motiverar även elever som ligger långt fram i sin läs- och skrivutveckling. Det blir en glädjefull inlärning och eleverna gillar verkligen det här, poängterar Julia.
När Julias klass hade klarat av Ljudens strand var det dags att gå vidare till Bokstavsön.
– Här pratade eleverna om husen på ön. De tyckte det var kul att lägga husen på rätt plats. Vi gjorde övningen flera gånger för att automatisera platserna. Under en lektion sa plötsligt en elev: ”I det Moderna huset måste du bo Julia, eftersom du gillar ordning och reda”, berättar Julia och skrattar.
När husen är på rätt plats får eleverna upptäcka att det finns en bokstav gömd i varje ljudfigur. De använder fingret för att spåra bokstaven.
– Jag är noga med att flera sinnen ska involveras, för att ljudfiguren ska fastna bättre i minnet. När eleverna hör ett bokstavsljud associerar de till figuren och kopplar ihop det med rätt bokstav. Jag har även uppmärksammat att eleverna associerar till ljudfiguren när de ser en bokstav. ”Titta, där är Löken Lenas bokstav, säger Julia.
– Efterhand flyttade ljudfigurerna in i de olika husen. Ljudfigurens rim blev en ledtråd till vilket hus varje ljudfigur skulle bo i. Så småningom upptäckte eleverna själva att figurernas plats i husen beror på vilken plats de har i alfabetet, kommenterar Julia.
Varje ljudfigur har också fått en egen historia som beskriver dess karaktär.
– Eleverna tycker att historierna är så spännande att de vill höra dem flera gånger. Repetitionerna blir något att se fram emot. Genom att vi repeterar samma saker flera gånger skapas förutsättningar för eleverna att minnas. Lyckan är när ljudfigurerna är väl befästa med ljud och form. Då kan eleverna använda dem som stöd för att bygga och skriva ord, säger Julia.
– Om jag började med Havsäventyret idag, skulle jag starta med Ljudens strand redan i förskoleklass. Jag tror att det skulle hjälpa många elever att enbart börja med ljuden och vänta med bokstäverna, tills alla ljuden är befästa, avslutar Julia.